Doel site

Journalisten zo breed en goed mogelijk te informeren over alles wat tuin en groen aangaat. Consumenten, particulieren, retailers, hoveniers en bedrijven verwijzen wij door naar de Floriade pagina op deze site
Foto: Innovatoren Floriade 2012

Doel site

Journalisten zo breed en goed mogelijk te informeren over alles wat tuin en groen aangaat. Consumenten, particulieren, retailers, hoveniers en bedrijven verwijzen wij door naar de Floriade pagina op deze site
Foto: Let me glow garden

Doel site

Journalisten zo breed en goed mogelijk te informeren over alles wat tuin en groen aangaat. Consumenten, particulieren, retailers, hoveniers en bedrijven verwijzen wij door naar de Floriade pagina op deze site
Foto: Ingang tuin

Doel site

Journalisten zo breed en goed mogelijk te informeren over alles wat tuin en groen aangaat. Consumenten, particulieren, retailers, hoveniers en bedrijven verwijzen wij door naar de Floriade pagina op deze site
Foto: Boomstam tafel

Doel site

Journalisten zo breed en goed mogelijk te informeren over alles wat tuin en groen aangaat. Consumenten, particulieren, retailers, hoveniers en bedrijven verwijzen wij door naar de Floriade pagina op deze site
Foto: Be happy garden

Doel site

Journalisten zo breed en goed mogelijk te informeren over alles wat tuin en groen aangaat. Consumenten, particulieren, retailers, hoveniers en bedrijven verwijzen wij door naar de Floriade pagina op deze site
Foto: vijver in Let me glow garden

Tuintest

WILT U WETEN WELK TYPE TUINBEZITTER U BENT?

De Nederlandse consument werd vaak ingedeeld op basis van variabelen als leeftijd, sociale klasse of bijvoorbeeld gezinssituatie. Deze segmentatievariabelen zijn echter heden ten dage niet altijd toereikend. Bijvoorbeeld de 60-plusser van nu niet te vergelijken met die van vroeger en letten niet alleen de minder kapitaalkrachtigen nu op de centjes.

Beleving centraal

Het tuinbelevingsonderzoek geeft inzicht in de wijze waarop men de tuin beleeft. Daarbij zijn twee variabelen aangehouden: het passief of actief ontspannen in de tuin en onderscheidend versus gericht naar de groep. Op deze manier ontstaan vier belevingswerelden die in de kleuren rood, geel, blauw en groen zijn weergegeven.  Binnen de belevingswerelden onderscheiden we zes verschillende type consumenten.

Zes typen consumenten
De Prestigieuze Perfectionisten in de blauwe wereld willen succes, erkenning, rust en privacy. Zij zijn assertief, kritisch en verdienen bovengemiddeld. Zij zijn carrière gericht. Met hun tuin maar ook met hun interieur willen zij status uitstralen, zij zijn er trots op. Zowel de tuin als het huis zijn vaak bovengemiddeld groot, de inrichting van beide is stijlvol en op het gebied van interieur hecht deze consument aan hoogwaardige kwaliteit en aan een exclusieve uitstraling. In de tuin willen zij exclusief en duurzaam materiaalgebruik. Zij stellen deskundig advies erg op prijs.

De Eigenzinnige Tuinbezitters in de rode wereld zijn onafhankelijk, impulsief en individueel. Zij zijn gericht op zelfontplooiing en groei. Het huis is voor deze groep consumenten een plek om te genieten en te relaxen, het inrichten gebeurt impulsief en revolutionair. Met betrekking tot de tuin is deze groep minder actief, heeft weinig ideeën en tuinieren trekt eigenlijk helemaal niet. Hun ideale tuin is overigens wel weelderig groen en stijlvol. Voor zowel het huis als de tuin geldt dat aankopen impulsief gebeuren. Het is daarom erg moeilijk om de aandacht van dit rode type te krijgen èn ook vast te houden.

De Sociale Buitengenieters vinden we in de gele wereld. Dit type consument is uitermate sociaal gericht. Waarden in deze wereld zijn dan ook gezelligheid, samen genieten en gemakkelijk. Zowel het huis als de tuin worden gezien als een plek om leuke dingen te doen, liefst met anderen. Met als gevolg dat de inrichting daarop aansluit: terras met tafel en stoelen, kinderspeelgoed…. Op het gebied van wonen blijkt deze groep consumenten het meest van alle types woonprogramma’s te kijken en woontijdschriften te lezen. Toch spendeert deze consument weinig geld aan zowel tuin als interieur. Wanneer men in het interieur of de tuin investeert, is dit meestal door middel van accessoires of verf.

Ook in de gele wereld, maar bijna op de grens met de groene wereld leven de Tuinconformisten. Ook dit type consument is sociaal, maar is minder bezig met de inrichting van het huis of met de tuin dan de Sociale Buitengenieters. De tuin van deze consument past bij de tuinen in de omgeving; men heeft geen behoefte om zich te onderscheiden van anderen. Het interieur vervangt deze consument alleen als dat echt nodig is, in de tuin wordt over het algemeen weinig energie gestoken.

Tuinliefhebbers zijn zeer gesteld op hun tuin, (geel/groen) hebben groene vingers en beleven intens plezier aan het werken en het verblijven in de tuin. De tuinliefhebbers omschrijven hun tuin als knus, gezellig en natuurlijk. Men wil in de tuin als het ware de wereld kunnen ontvluchten.

De Trotse Tuinbezitters, die op de grens van de groene en de blauwe wereld te vinden zijn, hebben grote binding met de tuin, zijn er trots op en de tuin is met name sfeervol, gezellig en netjes. Bij deze laatste groep zien we duidelijke invloeden van de waarden van de blauwe wereld.



Doe de tuintype test. Deze test is gebaseerd op gedegen onderzoek dat iedere vijf jaar wordt herhaald. Wanneer u de vragen invult komt er automatisch een tuintype naar voren. Wij doen jaarlijks onderzoek naar waarden- en stijltrends die wij koppelen aan deze tuintypes. Wanneer u weet welk type u bent, denken wij te weten wat uw smaak is op dit moment. Vul de test in en laat u verrassen! De tuinen die bij uw type staan zijn overigens ook ‘life’te bezichtigen in de Tuinen van Appeltern.